صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۱
کد خبر: 4879
گزارشگر: 213
۱۲۸۷
۰
۰
۹
تجمع دامداران هم به کارکنان نفتی کشور پیوست

فریاد «دامداران» ایران در اعتراضات سراسری

فریاد «دامداران» ایران در اعتراضات سراسری
گروه‌های متعددی از دامداران ایران در اعتراض به انفعال دولت در زمینه اصلاح قیمت‌ شیر خام در شرایط گرانی خوراک دام و دیگر هزینه‌های جانبی، تجمع و راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند.
به گزارش آسیانیوز،گروه‌های متعددی از دامداران ایران در اعتراض به انفعال دولت در زمینه اصلاح قیمت‌ شیر خام در شرایط گرانی خوراک دام و دیگر هزینه‌های جانبی، تجمع و راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند.

بر اساس گزارش‌ها و ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، این اعتراضات روز یکشنبه ششم تیرماه در چندین استان از جمله اصفهان، همدان، فارس، یزد و خراسان رضوی، برگزار شد و برخی از آنها به نشانه اعتراض بر کف خیابان شیر ریختند.

این دامداران از جمله شعارهایی مانند «دامدار ورشکسته دیگر توان ندارد» و «گرانی نهاده امان از دامدار بریده» سر می‌دادند.

معترضان می‌گویند که با توجه به گرانی و کمیابی علوفه و نهاده‌های دامی، قیمت تمام‌شده شیر دام و دیگر محصولات لبنی برایشان به صرفه نیست.روز شنبه نیز گروهی از دامداران مقابل استانداری کرمان تجمع کرده بودند. غلامعلی کارگر، مدیرعامل اتحادیه دامداران استان کرمان افزایش قیمت علوفه و افزایش هزینه‌های حمل و نقل را علت این تجمع اعلام کرد.

او به ایسنا گفت: «علوفه‌هایی که دامدار در اردیبهشت ماه خریداری کرده هنوز به دستشان نرسیده، زیرا قیمت حمل و نقل افزایش یافته و رانندگان علوفه‌های ما را حمل نمی‌کنند.»

انفعال دولت در تعیین قیمت جدید شیرخام
در حالی که احمد مقدسی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور، به تازگی از افزایش ۴۰ درصدی قیمت شیر خام خبر داده، رییس دفتر حسن روحانی، هرگونه افزایش قیمت شیر و لبنیات را رد کرده است.

محمود واعظی گفته است: «هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت شیر گرفته نشده و هرکس هرجا گران‌تر بفروشد تخلف کرده است.»

اما رییس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران می‌گوید با توجه به افزایش هزینه‌ها، قیمت هر کیلوگرم شیر خام باید از ۴۵۰۰ تومان به ۶۴۰۰ تومان افزایش یابد.

در واکنش به این درخواست، حامد امینی مدیرعامل شرکت صنایع لبنی صلا در اراک گفت با این افزایش حدود ۴۰ درصدی «قطعا افزایش ۲۷ درصدی را در محصولات لبنی شاهد خواهیم بود.»او به عنوان نمونه گفت: «قیمت پنیر ۴۰۰ گرمی که عمده مردم از آن استفاده می‌کنند از ۱۴ هزار تومان به حدود ۲۴ هزار تومان می‌رسد.»

قطع برق و گاوهای شیری در مسیر کشتارگاه
دو روز پیشتر مجتبی عالی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور، گفت تولید شیر خام به دلیل خشکسالی و کمبود و گرانی نهاده، ۴۰ تا ۵۰ درصد کم شده است.

او همچنین با اشاره به بحرانی بودن وضعیت تامین خوراک دام گفته بود با توجه به خشکسالی و نبود برنامه‌ریزی مسئولین، علوفه و کاه به عراق و ترکیه قاچاق می‌شود و گاوهای باردار به دلیل کمبود خوراک دام راهی کشتارگاه می‌شوند.

حسین نعمتی، عضو هیات مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران هم برآورد کرد در صورت تداوم قطعی برق، میزان تولید شیر در دامداری‌ها حداقل ۱۵ درصد کاهش یابد.

خبرگزاری ایلنا نیز روز یکشنبه به نقل از دامداران سمنان نوشت در حالی که قطع برق و از کار افتادن تجهیزات شیردوشی، موجب اختلال در فعالیت آنها و همچنین بیماری گاوها شده، گاوداری‌های خانگی و نیمه‌صنعتی نمی‌توانند ژنراتور تهیه کنند.

یک گاودار استان سمنان به این خبرگزاری گفت: «برخی مواقع، قطعی برق دقیقا با دوشیدن گاوهای شیری همراه می‌شود که تاخیر در دوشیدن گاوها موجب عارضه ورم پستان خواهد شد و به همین دلیل اخیرا یک راس از گاوهای شیری‌ام را به کشتارگاه فرستادم.»

همچنین رییس اتحادیه دامداران استان اصفهان روز یکشنبه گفت: «دلیل اصلی ذبح دام مولد در این استان همچون سایر نقاط کشور، افزایش روز افزون نهاده‌ها، بیشتر نشدن نرخ خرید شیر و ناتوانی در پرداخت هزینه‌ها از سوی دامداران است./
https://www.asianews.ir/u/2y2
اخبار مرتبط
خبرنگاران نجات‌یافته از سانحه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران محیط زیست که به کشته شدن دو خبرنگار منجر شد، گفتند که «این اتوبوس از ابتدا ترمز نداشته و می‌خواستند ما را بکشند»، حسن روحانی دستور ارائه گزارشی از این سانحه را صادر کرد.
عضو کارگروه ۳۱ نفره‌ی پیگیری مطالبات بازنشستگان با ارسال نامه‌ای به معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور، به تعلل در ابلاغ لایحه دائمی شدن همسان‌سازی اعتراض کرد.
کارکنان رسمی شرکت نفت امروز روز چهارشنبه در اعتراض به نحوه افزایش حقوق خود با حمل پلاکاردهایی در مقابل مجموعه مناطق نفت‌خیز جنوب در اهواز تجمع کردند و علیه وزیر نفت شعار سر دادند.
حقوق اردیبهشت بازنشسته‌های تامین اجتماعی واریز شده، قرار بود حقوق غیرحداقلی بگیران در این ماه افزایش یابد و حتی مابه‌التفاوت فروردین نیز واریز شود؛ اما به نظر می‌رسد اینطور نبوده است.
سندیکاهای کارگری و تشکل صنفی و فرهنگی با انتشار بیانیه‌ای در آستانه روز جهانی کارگر (اول ماه مه/یازدهم اردیبهشت)، به سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی در ایران اعتراض کردند و آن را عامل «فقر روز افزون» کارگران دانستند.
بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی امروز از دقایقی پیش در برخی از شهرستان‌ها مقابل ادارات سازمان تامین اجتماعی تجمع کرده‌اند؛ آن‌ها خواهان قرار گرفتن کل مبلغ متناسب‌سازی در پایه‌ی مستمری هستند تا مشمول افزایش ضریب سالیانه شود.
سهامداران و مالباختگان بازار سرمایه امروز اول اردیبهشت 1400 مقابل سازمان بورس تحمع اعتراضی برگزار کردند و مانع تردد خودروها در خیابان سعادت آباد شدند؛ این تجمع در بیشتر شهرهای بزرگ ایران شکل گرفته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید